Onsdag 27. mai troppet 17 forventningsfulle medlemmer opp ved spor 6 på Oslo S. Vy hadde velvilligst gitt oss plass i Gjøviktoget med avgang kl. 10.04. På Nittedal kom det på ytterligere 6 på vår ferd opp til Roa. Det ble litt klabb og babb underveis slik at vi ble litt forsinket, men det ødela ikke dagen på noe vis.
I strålende solskinn ankom vi Roa der Geir Midtmoen ventet med sin veteranbuss sammen med en av våre medlemmer som skulle være med i tillegg til folket fra toget.
Så bar det avgårde i en Scania Vabis modell 1964 innkjøpt av Hadeland Bilselskap. Geir la turen forbi «Kalvsjøblakkens» (betegnelse på det gamle lokaltoget) nedslagsfelt og tok oss over åsen til Randsfjorden og Jevnaker på gamle bygdeveier. Vi følte nærmest at vi foretok en skikkelig tidsreise tilbake til bussens glansdager. Det virket som om deltakerne likte seg om bord.
På Hadeland Glassverk ventet flere medlemmer som hadde kjørt direkte slik at vi til sammen bikket 30 deltakere.
I samlet tropp startet vi oppholdet med en god lunsj i Kokkestua. Gode og mette ble det tid til å kikke seg litt rundt før vi samlet oss ved den gamle skiftemaskinen som forteller at jernbanetransport var en viktig innsatsfaktor for materialer og ferdige produkter inn og ut av anlegget.
Vi ble så tatt med inn i glasshytta der Ingrid Hauge fortalte om glassverkets historie som går helt tilbake til 1762. I gamle dager var det flere glassverk rundt omkring, men Hadeland Glassverk er nå det eneste av sitt slag her i landet. Mens Ingrid fortalte, kunne vi se glassblåserne i aksjon. Det er et omfattende utvalg glass, fat, boller og vaser som lages for hånd på Hadeland Glassverk.
Forsamlingen fikk god tid til å kikke på alle produktene i den store hallen der glassblåserne arbeider.
Det var også flere andre butikker på området. I 2. etasje var det også en stor kunstutstilling med bilder produsert av nåtidens kunstnere.
Deltakerne fikk god tid til å kikke seg rundt på det fine anlegget. Litt handling ble det også før vi tok farvel med de som kom i egen bil.
Geir brakte oss trygt tilbake til Roa stasjon. Denne gangen måtte vi benyttet hovedveien for å rekke toget tilbake. Det var helt i rute hele veien til Oslo.
Takk til alle deltakere som bidro til å gjøre dagen til en hyggelig opplevelse og takk til Vy for turen på Gjøvikbanen.
Nils Are
Reiseleder