
F.v.: Harald Eggen, Bjørn Snerting, Hans Petter Sliper, Helge Ruud, Ivar Lauritzen, Tor Guldahl.
Den 16. oktober gikk turen med tog til Oppdal. Her ble vi plukket opp av jernbaneveteran Harald Eggen, som fortsatt kjører buss for Vy Buss.
Første stopp var det nyåpnede jernbanemuseet ved Oppdalsmuseet. Her har flere jernbaneveteraner på dugnad bygget opp en imponerende samling jernbanehistorie fra Dovrebanen.
Primus motor og guide var tidligere banesjef Ivar Lauritzen. Deretter gikk turen til Engan tidligere sidespor for opplasting av skifer. Skiferhistorien og jernbanen henger nøye sammen – Uten jernbanen hadde skiferindustrien ikke blitt etablert i Oppdal. Hos Minera fikk vi gjennom film og omvisning en fin innføring i skiferhistorien og moderne skiferproduksjon. Det nyeste skiferbruddet ligger på mer enn 1000 m.o.h. En meget spesiell opplevelse å kjøre med buss inn i et enormt skiferbrudd som ligger høyere enn Dovrebanens høyeste punkt.
Turen ble rundet av med deilig lunsj på Oppdal Turisthotell. Bygget av NSB til Dovrebanens åpning. Selvsagt bygget i skifer. På denne turen fikk vi et tydelig bevis på at det ikke er mye å støtte å hente fra dagens nye jernbaneforetak. Vi reiste med SJ tog til/fra Oppdal. På forespørsel å fri reise for hele gruppen fikk vi ikke en gang svar. Selv om innholdet i turen i høy grad var relatert til jernbanen.
Vy Buss var et meget hederlig unntak. Takk til Vy Buss og Harald Eggen!



