Et cruiseskip seiler på vannet under en overskyet himmel

Foto: Colorline.com

I november hadde Jernbanepensjonistene i Oslo et seminar på Kielferga. Vi ønsker å dele vårt referat:
I alt var vi 42 deltakere inkludert 3 foredragsholdere. (2 foredragsholdere før skipet forlot Oslo)

  1. Innledning v/ statssekretær Cecilie Knibe Kroglund fra Samferdselsdepartementet.
    Følgende temaer ble drøftet:
    • Ny revidert nasjonal Transportplan under arbeid.
    • Vy fikk tildelt begge trafikkpakker på Østlandet, konkurranse avlyst.
    • Konkurranseutsettingen av drift og vedlikehold i BaneNor er stoppet.
    • Spordrift tilbakeføres til BaneNor.
    • Ønsker sterkere statlig styring av jernbanen
    • Tydeliggjøre ansvaret
    • Enklere organisasjon
    • Øker produksjonen til 2 tog pr time mellom Oslo og Hamar
    • Øker produksjonen til 4 tog pr time mellom Oslo og Tønsberg
    • Øker muligheten til befolkningsvekst langs banene mot Hamar og Vestfold.
    • Mål om 0-utslipp innen 2050.
    • Utnytte jernbanens fortrinn med kapasitet og kortere reisetid.
    • Det blir også økt togproduksjon inn mot Bergen og Stavanger.
    • Vestfoldbanen og Dovrebanen bygges ut videre med mer dobbeltspor.
    • Bedret togtilbud mellom Oslo og Fredrikstad.
    • Ønsker mer gods på bane, forlenger kryssingsspor i Mo og Dunderland og utbedring av terminaler bl.a i Bergen, Fauske og Narvik.
    • Randklev bru er en utfordring, håper å kunne utbedre eksisterende bru, hvis dette ikke er mulig må ny bru fremskaffes.
    • Differensiering av kjørevegsavgiften i takt med forbedring av infrastrukturen.
    • Drøftinger om fribilletten pågår, SD kan ikke pålegge nye selskaper å ha fribillettrettigheter. Ordninger for de som innehar fribillettrettigheter i dag vurderes. SD ønsker dialog om dette.
    • Innlegg v/ tidligere bredriftsoverlege Ørn Terje Foss om arbeidslivet i Norge og livet som pensjonist.:
      • Andel fagorganiserte minker.
      • Mange deltidsansatte og midlertidige ansatte
      • Krav om 24 timers tilgjengelighet
      • Omstilling, effektivisering og rasjonalisering.
      • Utbredt bruk av anbud.
      • Globalisering.
      • EU/EØS – økt arbeidsinnvandring.

Livet som pensjonist – drive med det du har lyst til.

Forutsetter at du har rimelig god helse og bra økonomi.

Tips:

  • Kultur – finne neo du er interessert i!
  • Engasjer deg i politikk, samfunnsliv, lag og foreninger!
  • Museer – byvandringer – delta i aksjonsgrupper!
  • Dyrke særinteressene dine!
  • Hytta, byggeprosjekter hjemme og på hytta, vedhogst, tur med familie og venner, politisk arbeide, miljøaktiviteter – STØTT LAGET DITT!!

Forbundsleder NJF Jane:

  • Prosjekt samling av jernbanen.
  • Erna splittet opp jernbanen
  • 2021 – ny regjering – Hurdalsplattformen
  • KPMG engasjert av regjeringen – konklusjon: Vi må ha færre selskaper i jernbanesektoren.

Uavklart:

Kan Norge få unntak for videre konkurranseutsetting av offentlig kjøpte persontogtjenester?

Vil GoAhead klare å kjøre ut anbudsperioden?

Vil SJ Norge klare å utvikle seg videre?

Etablere Norsk Jernbane Holding? 

Det er nå ca 3000 medlemmer i NJF og som er over 65 år. 

Disse betaler ikke vanlig kontingent, men en redusert betaling som dekker      NJF magasinet, gruppelivsforsikring som dekker 12 000 kroner ved død og 6000 kroner ved ektefelles død. Denne forsikringen løper til og med fylte 74 år. I tillegg gen frivillig advokatforsikring på 660 kr/år, 15 % rabatt på forsikringsprodukter og Lo-favør medlemsfordel. 

NJF ønsker samarbeid med Jernbanepensjonistene. 

Forbundsleder Norsk Lokomotivførerforbund Rolf:

  • 1954 medlemmer
  • 149 kvinnelige medlemmer (8%), 1805 mannlige medlemmer (92%)
  • 1360 medlemmer i persontogselskaper, 285 medlemmer i godstogselskaper, 80 medlemmer jobber i infrastrukturselskaper og 30 i annen virksomhet relatert til jernbane. 201 medlemmer under opplæring og 649 pensjonister.
  • 326 medlemmer er under 35 år.
  • Organisasjonsgrad: 99,9%

Forbundet byttet til «kjønnsnøytralt» navn – fagbladet har fortsatt samme tittel.

Har overenskomster med 15 firmaer i Spekter, 2 i NHO og 3 i Staten.

Ekstremværet viser at jernbanen er sårbar.

NLF har vedtak som sier at EØS avtalen skal sies opp.

NLF jobber for følgende:

  • Miljøstøtteordningen videreføres.
  • Rørosbanen, Solørbanen, Raumabanen og Nordlandsbanen elektrifiseres.
  • Lavere energikostnader
  • Infrastruktur og terminaler må forbedres.
  • Samarbeid med godstogselskapene om bedrede rammevilkår for gods på bane

Forbudnet er bekymret for fribilletten – «stigen trekkes opp»

Her må både juss, politikk og tariff nyttes i dette spørsmålet.

Forbundsleder i Jernbanepensjonistenes Forbund  –  Michael: 

Antall medlemmer gått ned fra ca 9000 til ca 2300 

Medlemsverving må prioriteres. 

Hjemmesiden nede, det jobbes med å etablere ny hjemmeside med oppstart så snart som mulig. 

Ørn Terje Foss, tidligere bedriftsoverlege NSB:

Viktige punkter for oss som er pensjonister:

  • Følg med i politikken!
  • Jo større/flere vi er – desto mer makt har vi!
  • Er Jernbanepersonalets forbund populært nok?
  • Hvilke behov har vi pernsjonister?
  • Hvor aktive er jernbanepensjonistene i politiske diskusjoner?

Viktig momenter:

  • Tidlig involvering i prosesser
  • Partnerskap med jernbaneselskapene?
  • Medlemsfordeler
  • Personlig informasjon
  • Hold kontakt med hverandre

Det viktigste er tilby følelsen av tilhørighet.

Pleie forholdet til jernbanevirksomhetene – presse på for å beholde personalbilletten og FIP.

Tilslutning til pensjonistforbundet

Starte boligbygging for eldre

I tillegg holdt tidligere forbundssekretær Arne Drabløs innlegg om arbeiderbevegelsens historie og deltok også i debatten om hvordan verve flere medlemmer.