
Jernbanepensjonistenes Forbund avholdte sitt landsmøte 6. – 8.mai. Stedet for begivenheten var Scandic Park Hotell i Sandefjord.
Bildet er av Arbeidsutvalget.
fv. Lars Borgen, Helga Sølvi Godøy, Michael J. Tung, Helge Jørgenstuen, Kari Irene Karlsson
Etter å ha gjennomført arbeidsutvalgsmøte søndag den 4. mai ble neste dag etterfulgt med et forbundsstyremøte. I disse forberedende møtene ble alle forslag til landsmøtet gjennomgått og innstillinger til sakene ble ferdigstilt. Blant sakene som ble presentert var det spesielt én sak som fanget stor interesse, nemlig forslaget om å melde vårt forbund kollektivt inn i Pensjonistforbundet. Vi kan vel allerede her røpe at dette forslaget senere i møtet måtte vike plass for et forslag om å sette ned et utvalg som skulle favne forbundets struktur og fremtidige samarbeidspartnere. Utvalget fikk i oppdrag å legge frem sin innstilling ved utgangen av 2025. Innstillingen skal deretter sendes ut til alle våre medlemmer for uttalelse. Svaret som da kommer frem skal legge grunnlaget for forbundet sitt videre virke.
Mandag kveld og tirsdag morgen ankom delegatene fra de enkelte foreninger og klokken 10.00 var alle klare til å ta fatt på selve landsmøte. Til å lede møtet ble Jørund Hassel og Helga Godøy valgt, og som sekretærer ble Lars Borgen og Nils Are Magerøy valgt. En jobb de alle klarte utmerket.
Åpning, konstituering, beretning og regnskap var kjapt unnagjort og tiden var inne for å høre hva våre innledende gjester hadde på hjertet.
Senere i møtet ble forslag til vedtektsendringer behandlet og arbeidsutvalgets forslag til endringer ble vedtatt.
For de av våre medlemmer som ønsker å lese selve møteprotokollen, vil de kunne få tilgang til denne gjennom den enkelte forening etter det foreligger en godkjenning av forbundsstyret.
Mvh. Michael, Leder JPF

Landsmøtet fikk besøk av JBF Bank og Forsikring Konserndirektør Helge Dahlen Jernbanepersonalets Bank og Forsikring (JBF) besøkte landsmøtet i Jernbanepensjonistenes Forbund (06.-08. mai 2025 på Park Scandic hotell i Sandefjord).
Dahlen gikk gjennom den økonomiske situasjon under president Donald Trump, tollmurer og en generell ustabil økonomisk situasjon. Det er vanskelig å spå hvilen virkning dette kan få på lang sikt, men det ga et bilde av at banken har en oversiktlig situasjon på nå.
Videre snakket han om disse temaene:
Svindel er generelt blitt et stort problem i samfunnet (om lag 1 million bedrageriforsøk stanses hvert år). Om lag 30% eldre har gitt bort passordene sine er også en utfordring. Bankene taper om lag 1 mrd kr pr. år.
Ekstremværsituasjonen har medført at forsikringsdelen har gått minus. Foreløpig har ikke det påvirket forsikringspremiene.
Kundemålingsparameter viser at bankens kunder er meget godt fornøyd med sitt kundeforhold. Kundene viser stor grad av lojalitet og tillit.
Det jobbes med å omdanne selskapet fra Konsern til et Holdingsselskap for bedre å tilpasse markedssituasjonen.
Det ble videre tatt opp at fra 01. oktober 2024 ble det formidlet at bruk av kontanter er blitt en forsterket rettighet for innbyggerne, og det menes at banken i liten grad har tatt dette innover seg – både hva angår innskudd og uttak, og at mer enn 850 000 personer i Norge er ikke-digitale/ ikke digitale nok. Dette kan bidra til å fortrenge eldre kunder.
Helge Dahlen tilbyde seg å bidra med kurs på bruk av digitale plattformer i bruk av teams-løsninger og banktjenester for lette på denne situasjonen. Et svar landsmøte er glade for, men det er neppe tilfredsstillende for dem man ikke kan forvente at er i stand til å bli digitale. Dermed er det lite håp å begrense svindel eller at passord kommer på avveie. Samfunnstjenester er alle avhengig av å ta del i.
Tekst av Jørund Hassel

Erik Røhne, konserndirektør i VY tog gav et bilde av nåsituasjonen og utfordringer knyttet til togdrift i Norge.
Det bll vist til at Vy fraktet 68,4 mill reisende i 2024, som er en økning på 2,5% i forhold til 2023. Selskapet omsatte for 86060 mill kr. Selskapet ha i dag 2600 ansatte.
Røhne ga et tilbakeblikk (Jernbanereformen vedtatt i 2015 og Østlandsavtalene). Jernbanereformen medførte flere endringer fra 2017 og etter 2018 – med mange forskjellige selskaper – og man erkjente at reformen ble satt ut i livet i et meget hurtig tempo. Men han ga uttrykk for at han forsvarte at en reform fant sted. Det er mye jobb å administrere den nye ordningen som er overgripende selskapene mellom.
Vy fikk ansvaret for Flytoget som datterselskap fra 01. april 2025, men det vil ta noe tid for konseptet endres.
Tekst av Jørund Hassel
Landsmøtes uttalelse rundt Jernbanereformen ble sendt til Samferdselsdepartementet
JERNBANEREFORMEN TRENGER EN EVALUERING
Vi vil ha tilbake en enhetlig ledelse i Jernbanesektoren!
Landsmøtet i Jernbanepensjonistenes Forbund har hatt flere kompetente innledere på jernbanespørsmål som har belyst både visjoner for fremtidens jernbane og utfordringer knyttet til dagens drift. Det ble særlig påpekt at jernbanen i dag har betydelige problemer med punktlighet for både gods- og persontrafikk. Jernbanedriften mangler en overordnet ledelse på tvers av jernbaneselskapene. En slik organisering ville gitt mer effektiv håndtering av driftsavvik.
Problemene skyldes blant annet dårlig samarbeid mellom de ulike aktørene på jernbanen når det oppstår driftsforstyrrelser. I tillegg har vedlikehold og oppgradering av jernbaneinfrastrukturen blitt forsinket i lang tid. Det samme gjelder investeringer i nytt togmateriell, noe som fører til store kapasitetsproblemer på mange togavganger. Vedlikeholdsetterslepet gjør at togene ofte blir forsinket og at togtrafikken blir ustabil.
Et økende antall togavganger har flere steder skapt kapasitetsutfordringer, og vanskeliggjør tidsintervall med togfrie perioder til å drive faktisk vedlikeholdsarbeid og forebygge driftsuhell. Etterslepet skyldes blant annet aldrende infrastruktur, klimautfordringer og markedsprisøkninger, og det kreves betydelige investeringer for å sikre en mer pålitelig og stabil jernbane i fremtiden.
I innledningene fremheves det klart at jernbanereformen fra 2015, samt oppdelingen av jernbanevirksomhetene i flere enheter, ofte fører til forsinkelser ved håndtering av driftsuhell og i prosjektplanlegging. Dette skyldes økt byråkrati og mer komplekse beslutningsprosesser.
Sett ut fra et samfunnsøkonomisk perspektiv, med hensyn til kundevennlighet for både gods- og persontrafikk, samt samfunnets beredskap, vil en evaluering av jernbanereformen kunne gi betydelige gevinster. En slik evaluering bør fokusere på fremtidig organisering og gjennomføring av moderniseringstiltak for jernbanen.
Jernbanepensjonistenes Forbund anbefaler derfor på det sterkeste at en grundig evaluering gjennomføres for å identifisere forbedringsmuligheter som kan styrke fremtidig jernbanedrift.
Samferdselsdepartementes svar ble mottat 23. mai:

Innledninger fra Bianca Fedje, nestleder i Norsk Jernbaneforbund (NJF) og forbundssekretær Grethe Thorsen i Norsk Lokomotivførerforbund (NLF).
Det ble to meget inspirerende og opplysende innlegg fra NJF og NLF. Det henvises til NJF-Magasinet og Lokomotivmands Tidende (papirutgave/ digitalt) å følge med på de tidsaktuelle sakene og organisatoriske spørsmål i forbundene (https://njf.no/ og https://www.lokmann.no
Bianca Fedje fremhevet betydningen ved å drive vervearbeid gjennom å skape samarbeid fremfor konkurranse, vil vi alle som gruppe oppnå mye mer. Hun var også bekymret for godssektoren, og sårbarheten for godstransporten ved ekstremvær og forebyggende vedlikehold, samt gjennom for dårlig opprusting av våre jernbanebruer. Bianca nevnte også sårbarheten ved stengte bruer i beredskapssammenheng. Bak hver soldat ligger i snitt en container med utstyr eksempelvis. Å overføre slik transport til vei, vil kreve enormt mange sjåfører og kjøretøyer.

Grethe Thorsen var spesielt opptatt av godstrafikken og beredskapen gjennom driftsstans som ekstremvær, og gjennom at bruer har stengt for godstransporten. Siden Rørosbanen blir benyttet som erstatningsbane, er det bekymringsfullt av banen ikke er blitt elektrifisert og at man heller ikke har fått flere og lengre kryssingsspor.
Stengte bruer har forårsaket enorme belastninger på veinettet på påfølgende veislitasje, hvilket også er lite gunstig for klimaregnskapet. Det at avgifter til Bane Nor har økt fra 14 til 40 mill kr for gods, har gjort situasjon vanskelig for godsselskapene, siden de ikke er blitt kompensert for inntektsbortfall ved stengte jernbanestrekninger fremhevet Thorsen.
Tekst av Jørund Hassel
Innlegg fra Preben Colstrup og Ørn Terje Foss
Preben Colstrup fortalte om sin bakgrunn fra prekestolen og frem til tog-informasjon. Innlegget ble hentet fra hans bok «Jernbane – overgang eller undergang». Innlegget var både underholdende og tankevekkende om tog, toginformasjon, kriser og oppturer med jernbanen i Norge. Colstrup påpekte at det kommer mange nyheter som er oppkonstruerte – hvor det kan ligge økonomiske eller salgsfremmende opplysninger som er bakgrunnen for utspillene.
Ørn Terje Foss fortalte om funn som i stor grad er skrevet i hans bok “Veien til god helse – en bruksanvisning for kroppen”
I hovedtrekk handler det om at man bør planlegge godt de siste årene av livene mens er i alder/arbeidssituasjon hvor man er i stand til å gjøre det, og at livskvalitet handler å ha økonomi til å nyte livet som pensjonist. Det å ha venner, oppgaver å gå til – noe som gjør at man har lyst til å stå opp om morgenen – er god folkehelse, og viktig for å holde både kropp og hjerne i form.
et er forhold som forebygger uhelse.
Ørn Terje oppfordret pensjonistforeninger til å gjøre noe med økonomien til mange eldre. Som gruppe er nok eldre ganske «velstående», men individuelt er det mange som ikke har god økonomi. Spesielt de som sitter igjen med bare ytelser fra Folketrygden – etter at private pensjonsordninger utløper etter 10 år – som gjelder for veldig mange for mange.

Jan Davidsen, leder i Pensjonistforbundet, åpnet med betydningen av kollektivt medlemskap i Pensjonistforbundet, og at flere blant de 1 061 000 pensjonistenes bør bli medlem i en pensjonistforening. Det handler om å få styrke når de eldre fremmer sine krav.
Prognosene til tilsier at vi får 3,49% økt pensjon fra 1. mai 2025. Dette gir en årlig pensjon som er 3,25 prosent høyere i 2025 enn i 2024. 66% er det eldre må forvente å få i pensjon målt mot lønnen man hadde. Dessverre ser vi at pensjonene taper seg jo lengre man lever. Tapene er på om lag 51 mrd kr. på fripoliser – som er et slikt eksempel. Samtidig ser vi at det foregår en økt privatisering av pensjoner. Etterlattepensjoner er vedtatt at skal fryses på 2023-nivå.
Vi har om lag 140 000 av minstepensjonistene, og stadig flere sliter med økonomien. Dette er et samfunnsproblem, og vi må derfor arbeide for å skape en politisk forståelse for å endre profilen med prosentvise trygdeoppgjør – et system som medfører at forskjellene øker.
Minstepensjonen for enslige øker med 500,- kr måneden fra 1. mai 2025. Dersom ikke bostøttereglene justeres, risikerer mange å tape mesteparten av økningen. Det fremstår som usosialt og urettferdig.
Samordningsfella har ført til at medlemmer av offentlige pensjonskasser, og som har arbeidet ut over normal pensjonsalder, har fått lavere og lavere tjenestepensjon desto lenger de har stått i sine stillinger. Det er både urettferdig og alvorlig. Ordningen viser at man straffer ansatte som ønsker å stå lenger i jobb. Dette undergraver arbeidslinjen, og har ført til store økonomiske tap for mange. Offentlig ansatte som burde vært verdsatt bedre for sin innsats.
Måten å regne ut pensjonsoppgjør på (gjennomsnitt av lønns- og prisvekst – med fradrag av 0,75%) – ble endret i 2020 takket være Pensjonistforbundet – gjennom et samarbeid med Fremskrittspartiet og Sosialistisk Venstreparti for å få til en slik løsning.
Pårørendealliansen anslått at de samfunnsøkonomiske kostnadene av pårørendes innsats i Norge for omsorgsarbeid har en verdi på 63 mrd kr pr år. Rundt 800 000 voksne anslått til å ha en pårørenderolle. Det betyr tapt fritid, ofte redusert helse og fravær fra arbeidslivet.
I dag er det på det meste 82 ukers ventetid for å få tilpasset et høreapparat. Samtidig vet vi at dårlig hørsel kan bidra til ensomhet, isolasjon og til og fremskynde demens.
Det er stortingsvalg til høsten, og det må vi utnytte – vi er over én million stemmeberettigede. Vi må være aktive og tydelige på våre krav og forventninger. Vår styrke ved å være partipolitisk uavhengige. Det skal vi benytte til å hjelpe alle partier til å føre en god eldrepolitikk!
Det er behov for en ny eldrepolitikk mtp. boligpolitikk. Mange skal leve 30-40 år (noen lengre) som pensjonister. Det bør man planlegge for mens man er yngre. Når man blir gammel – gammel – kan det være for sent å begynne planleggingen. Om lag 60% bor i dag i boliger som det ikke er greit å bli gammel i.
Heistilskuddet (til montering av heis i eget hjem) – for dem som vil måtte trenge det – ble tatt bort 2022.
Det er mange kommuner som sliter med økonomien. Det er i kommunene de eldre vil få sine tjenestetilbud. Når man begynner å kutte i lovpålagte tjenester, er det gode grunner for at også eldre må reise fanen. Etter hvert som vi blir flere eldre må vi forvente at flere vil få demensdiagnoser. Like mange pårørende jobber med å ta seg av eldre (demente) som det jobber i helsesektoren målt i verdi/ antall årsverk.
Det er fremdeles mange kommuner som ikke har fått orden på personell til å dekke fastlegeordningen.
Spesialisthelsetjenestene utvikler seg i en retning hvor økonomi knyttes til hvem som får hjelp og hvem som ikke har råd til det. Nedtaket i antall sykehussenger når vi samtidig blir flere eldre (opp mot 1,5 mill mot 2050) er bekymringsfullt.
Gjennomsnittlig årstall på medlemmene i Pensjonistforbundet er 80 år. Vi trenger å få med oss flere yngre pensjonister.
Det er vår oppgave å blåse liv i eldrekraften, vi må få eldre til å ha til å ha livslyst når de blir gamle. Pensjonistforbundet har et samarbeid med Senter for et aldersvennlig Norge.
Tekst av Jørund Hassel
Gjenvalg i arbeidsutvalget.
Leder Michal John Tung
Kasserer Kari Irene Karlsson
Nestleder Helge Jørgenstuen
Sekretær Lars Borgen
Første vararepr: Helga Sølvi Godøy (ny).
Andre vararepr: Anne-Grethe Gullichsen
Tredje vararepr: Ragnvald Trønnes (ny)
Kontrollutvalget:
Bogdan Jankov (leder) Medlem: Paul Syver Kveta