Vibeke

Jernbaneveteranene feiret Raumabanen 100 år i september og reiste på tur med Gråkallbanen før sommeren

Stolte Jernbaneveteraner var vertskap på Raumabanens Jubileumstog 20. september. Vi var 7 konduktører i våre gamle NSB uniformer, 2 i rallarantrekk. Fra foreningens styre deltok Berit Bårdstu, Guri Moss og Terje Fossum. Toget ble kjørt med trippel Di 3 og 6 vogner av type B3, FR3, B5 og BC5. Ca. 170 gjester var med toget, deriblant 3 ordførere, fylkespolitikere, stortingsrepresentanter, ledere fra Jernbanedirektoratet, Bane Nor, lokale jernbaneentusiaster samt Jernbanens Musikkorps, Trondheim.

Jernbaneveteranene feiret Raumabanen 100 år i september og reiste på tur med Gråkallbanen før sommeren Read More »

Åpent møte med Jan Davidsen i Kristiansand

Det var ingen tvil om hvem som trollbandt publikum mest; Jan Davidsen, Forbundslederen i Pensjonistforbundet, hadde et særdeles lydhørt publikum på det åpne møtet den 19. september i Kristiansand. Rundt 60 personer deltok i møtet på Thon Hotell i Kristiansand da Jernbanepersonalets Forening Kristiansand og Pensjonistforbundet Agder arrangerte møte sammen. Møtet ble åpnet av fylkeslederen i Pensjonistforbundet Agder; Ingrid Wisløff Jæger som tok opp noen av kjernesakene til Pensjonistforbundet både lokalt og sentralt.

Åpent møte med Jan Davidsen i Kristiansand Read More »

Jan Hansen

Slik ble jeg jernbanemann

Teksten er skrevet av pensjonert JBF/1.kons. Jan Hansen, tidligere NSB Persontrafikk Øst.

Den eneste daglige gleden jeg hadde som barnehjemsbarn, det var å se alle togene som kjørte forbi barnehjemmet hvor jeg var i nesten 5 år. Jeg skulle egentlig bare være der i 3 måneder men det er en annen historie. I mai måned 1962 rømte jeg fra Bergens Guttehjem som lå på Garnes ved Bergen. Jeg orket ikke mer, og ville bare komme meg så langt bort fra det stedet som mulig av mange ulike årsaker.

Slik ble jeg jernbanemann Read More »